Moni lastenkirjansa hyvin lukenut tunnistaa tämän Astrid Lindgrenin kuuluisan sitaatin. Sitaatti kuuluivat Ajattarille, petolinnuille, jotka jahtasivat Ronjaa ja Birkiä Ronja Ryövärintytär -romaanissa. Kun ystävät pääsivät piloon metsään tai kiven taakse, Ajattaret hukkasivat heidät välittömästi ja raakkuivat pettyneinä “Ei näy. Ei ole!”
Nykykeskustelu ilmastonmuutoksen vaatimista välittömistä toimista ja koko läntisen maailman vallannut sähköautohype on yksi teema, jossa tuntuu, että Ajattarat elävät ja voivat hyvin.
EKOLOGIA
Sähköautojen akut vaativat nikkelin ja koboltin louhintaa. Suomessa on ilmeisesti hyvin suuret nikkelivarannot, ja tätä mineraalia voidaan louhia akkuteollisuuden tarpeisiin “ekologisesti ja eettisesti turvallisesti”
“Finns inte“: Suomen suurimman nikkelikaivoksen Terrafamen jätevesien poistoputki Sotkamon Nuasjärveen. Katso muistin virkistykseksi uutinen tästä linkistä
“Finns inte”: Talvivaara Oy:n vesistökatastrofi 2012-2019, josta voit käydä lukemassa vaikka Wikipediassa. Purkuputki on ollut käytössä nyt muutaman vuoden ajan, ja ympäristöluvan mukaan Terrafame saa laskea putkea pitkin käsiteltyjä jätevesiä Nuasjärveen.
Kuinka moni uskoo seitsemän katastrofivuoden jälkeen, että käsitelty jätevesi on vieläkään yhtä kuin puhdas jätevesi? Minä en usko – Perikuntani mökki sijaitsee Nuasjärven alajuoksulla Oulujärvessä. Useampana viime vuonna mökin kalliorannat olivat valkoisen kalkkimaisen aineen peitossa – ilmiö, jota ei ollut vielä lapsuuteni kesinä. Olisiko tällä ilmiöllä yhteyttä Terrafamen talven aikaisiin päästöihin.
EETTINEN VASTUU
Toinen akkuteollisuuden vaatima mineraali on koboltti, jonka suurimmat varannot sijaitsevat Afrikassa, Kongon demokraattisessa tasavallassa. Yle uutisoi vajaa viikko sitten 13-vuotiaasta kobolttia keräävästä DieuDonnesta. Katso linkki Ylen sivulta.
“Finns inte”: Euroopan siirtomaavalta-ajat, nykyisin vahvimmin Kiinan toiminta Afrikassa.
“Finns inte”: Kolmansien maiden jatkuva taloudellinen riisto.
“Finns inte”: Lapsityövoiman käytön katsominen sormien lävitse.
VAIHTOEHDOT
Kritiikittömään sähköautohypeen näyttää lähteneen mukaan koko media muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Talouslehdet ovat olleet helpointa luettavaa, koska ne ovat keskittyneet ekologian ja eettisyyden sijasta ekonomiaan. Raha ei haise, vain sen käyttäjät, toisinaan.
Uusimmat tiedot eiliseltä (New York Times) kertoivat pankkiiriliike Goldman-Sachsin ennakoivan nopeaa akkumineraalien hinnan nousua.
Ikävää on sen sijaan suomalaisen median ja ympäristöasioihin suuntautuneiden poliitikkojen hissuttelu niin suomalaisten kaivosten ympäristöasioista kuin kolmannen maailman kaivosten työoloista. – Tämä on vielä ikävämpää siksi, että meillä on turhalle saastuttavalle yksityisautoilulle sekä nopeita että kestäviä vaihtoehtoja.
NOPETA VAIHTOEHDOT:
Miksi Vihreän teknologian muutosta ei tehdä joukkoliikenne edellä. Koronasta huolimatta juuri tämä olisi oikea aika antaa suoraa rahaa kunnille joukkoliikenneinfran rakentamiseksi.
Erikseen tukea olisi annettava kunnille, jotka vaihtavat nopalla tahdilla kalustonsa käyttövoimaksi biokaasun, miksei sähkönkin (lue alta; edellyttäen, että nykyiset akut on korvattavissa, kun tekniikka sen sallii)
KESTÄVÄT VAIHTOEHDOT:
Sähköauto, jossa on natriumioniakku. Aiheesta on mainio Risto Isomäen toimittama dokkari Areenassa https://areena.yle.fi/1-50334044 – Myös kiinteä akku voidaan tehdä kestävistä raaka-aineista, kunhan ohjaamme kehitystyölle resursseja.
Vetyauto tai synteettinen polttoaine. Vety- eli polttokennoautosta vain kaksi sanaa: tuulivoima ja aurinkovoima. Jos asia on uusi, googlaa vaikka “Toyota Mirai”
Synteettinen polttoaine. Tuo ihmeaine kävisi toteutuessaan nykyisiin polttomoottoriautoihin, ja sen raaka-aineet ovat vety ja teollisuuden savupiipuista imuroitava hiilidioksidi. Teknologioita tutkii Suomessa esimerkiksi Wärtsilä.
LOPUKSI
Moni sähköautoihin tai hybridiautoihin hurahtanut ystäväni on kysynyt, miksi vastustan niitä niin kiihkeästi. Kyllä vastustan. Hankkikoon ne vain nykyisen kaltaisen sähköauton, joita ongelmalliset kaivosmineraalit ei häritse. Minä odotan, että hype laskeutuu ja teknologiat kehittyvät kestävämmiksi. Siihen saakka ajan kaikki mahdolliset pikku ajoni polkupyörällä ja voin hyvin.